اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

يكي از علل مخالفت روسيه با انتصاب بلر،

پيروي بلر از سياستهاي آمريكا و اسرائيل در مسائل خاورميانه

خبرگزاري فارس: طبق بررسي روزنامه «ايزوستيا»، علت مخالفت اوليه روسيه با انتصاب توني بلر به سمت نمايندگي ويژه كميته چهارجانبه ميانجيان حل مناقشه خاورميانه را مي توان در انتقادات اخير وي از سياستهاي داخلي و خارجي كرملين، حمايت دولت انگليس از تهاجم به عراق، پيروي از خط مشي آمريكا و اسرائيل در مسائل فلسيطن و تاثير اين مسئله بر اختلافات جزئي لندن و مسكو جستجو كرد.

پيروي بلر از سياستهاي آمريكا و اسرائيل در مسائل خاورميانه
به گزارش روزنامه «ايزوستيا»، بالاخره پس از بحثهاي طولاني، توني بلر به سمت نمايندگي ويژه كميته چهارجانبه ميانجيان بين المللي در حل و فصل مناقشه خاورميانه (متشكل از روسيه، آمريكا، سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا) منصوب شد. نخست وزير سابق انگلستان خود با ديدي مثبت به آينده اين ماموريت خود نگريسته و وعده داده كه از تمامي امكانات براي حل و فصل مناقشه خاورميانه استفاده خواهد كرد. علت طولاني شدن رايزنيها در اين رابطه مخالفت اوليه روسيه با اين انتخاب بود. حال بايد ديد به چه دليل انتخاب چنين سياستمدار با تجربه و مشهوري همچون توني بلر در نقش داور در حل و فصل مسائل يكي از داغترين مناطق جهان، از ديدگاه روسيه نمي توانست مناسب باشد؟ به نوشته اين روزنامه، چند گزينه در اين خصوص قابل تحمل است: گزينه اول( دليل شخصي): چندين سال بود كه نخست وزير انگليس تقريبا روابط دوستانه اي با ولاديمير پوتين برقرار كرده و ملاحظات سياسي معقولي را در رابطه با روسيه برگزيده بود. اما چندي قبل و درست پيش از نشست سران گروه هشت در آلمان، توني بلر تهديد كرد كه بازرگانان اروپايي ممكن است حضور خود در روسيه را به خاطر سياست هاي داخلي و خارجي كرملين به حداقل برسانند. گزينه دوم (مسئله عراق): به نظر مي رسد مسكو تا به امروز هم نتوانسته است حمايت بلر از بوش به خاطر تهاجم به عراق را ببخشد. در رسانه هاي گروهي انگلستان، بلر را به خاطر حمايت هاي كوركورانه از سياست هاي آمريكا به «سگ دست آموز بوش» توصيف مي كنند و اين مسئله بدان معناست كه وي در مسائل خاورميانه هم احتمالا از همان خط مشي سياسي پيروي كند. گزينه سوم (علت صرفا فلسطيني): روسيه مخالف سياست انزواي بين المللي جنبش حماس است كه از سوي آمريكا و اسرائيل اجرا مي‌شود، اين دو كشور حاميان اصلي اعطاي پست نمايندگي ويژه به بلر در كميته چهارجانبه بودند. مسكو بر اين مسئله تاكيد دارد كه اختلافات داخلي ميان دو جنبش فتح و حماس در فلسطين بايد از بين برود و اين كار با حمايت از يكي از طرفين ميسر نبوده و تنها باعث شعله ورتر شدن اختلافات خواهد شد. گزينه چهارم (مسئله اختيارات): بعيد نيست كه ممانعت از انتصاب بلر مي توانست در مسائل مورد اختلاف بين لندن و مسكو، همچون پرونده مرگ ليتويننكو جاسوس روس و يا حمايت دولت انگليس از اشخاصي همچون بوريس بريزوفسكي و احمد زاكايف كه در روسيه به تخلفات جدي ضد دولتي متهم هستند، بازتاب داشته باشد. البته مسلما موانع ديگري نيز وجود دارد كه مي توانست مانع از موافقت روسيه با اين انتصاب گردد. البته مقامات مسكو در نهايت تصميم گرفتند با اين مسئله كنار بيايند. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در اين رابطه اظهار داشته بود، «حال كه شركاي ما در كميته چهارجانبه از اين مسئله حمايت مي‌كنند، ما نيز با آن مخالفتي نخواهيم كرد.» انتهاي پيام/.
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول